onsdag, april 4

Förtydligande

Menade verkligen inte att ALLA måste lämna blod,
utan det var mer en uppmaning för det behövs mer blod
på sjukhusen för bättre behövande.
Pratade med sköterskan under tiden igår och i våran region som
vi är inräknade i med Nossebro, Vara, Skara, Götene tror jag det var
så är det 3000 aktiva blodgivare.
Känns rätt så lite med tanken på hur många
personer det handlar om...
Kan man så varför inte kan jag känna?!
Man kanske inte har kommit till skott eller
så vet man inte hur man ska gå tillväga helt enkelt?!
Dessutom får man ju reda på om det är något fel med blodet
och det känns som man renar sig lite på något sätt.
Man får även ersättning om man vill, 30 kr inom stan eller mer om
man har resa fram och tillbaka.
Men jag skänker mitt, till lite olika var gång.
Hospice, barncancerfonden mm, känns bra att även stödja
dom även om det är en liten peng.

Men kan man inte av olika orsaker, som lågt järnvärde,
sjukdomar, superrädd så kan man ju helt enkelt inte och
helt ok såklart.
Hade själv lågt järnvärde för några år sedan men det har blivit
bättre men är fortfarandet liiiite på gränsen för att bli lågt igen.
Men än går det i alla fall.
Och det där med att vara donator är oxå en grej som jag fyllde i för
en massa år sedan när mamma gjorde det.
Är väl bättre om mina organ kan komma till nytta och rädda livet
på någon om det går om mitt liv ändå tar slut?
Så nu har jag skrivet ett redighetsinlägg, igen, punkt  =)

Det har börjat ömma i mina benhinnor, känns inte så bra kanske...
Men har ju faktiskt traskat en hel del dom senaste veckorna
och det kanske sätter sina spår tillsammans med alla annan träning?!
Igår gick jag fram och tillbaka till jobbet á 5 km +  gymmet + 5 km
fram och tillbaka till Annah på kvällen.
Men nu har jag farten uppe så jag kör på,
får ta det om det blir mer problem sen, nu jäklar ska fettet bort
och där med basta =)

På väg i det härliga vädret även om det var grymt kallt i morse,
hela -8 grader, brrr !!

Bara typ ett dygn kvar tills min kära A kommer och myser med mig ♥

6 kommentarer:

Lotten Broberg Rundqvist sa...

Jag är oxå blodgivare!
Snygg du är i glajjerna!! Kram

Carin sa...

Åh jag skulle också vilja ge blod. Nu har ju jag precis fått barn men om några månader kanske jag får. Har alltid haft dåligt järnvärde men var går gränsen på att man får ge? Kram

Sandra sa...

Carin:
Gå in på blodcentralens hemsida och kolla dig fram, borde stå är när du får lämna och så ringer du och anmäler dig, bra där ;)
Gränsen är nog 120 tror jag och jag låg på 125 nu och någon gång 121 så det är ju på gränsen,
men än funkar det =)
Kram på dig

Nadja sa...

Av egen erfarenhet kan dagen man behöver få blod komma plötsligt och när man minst anar det. Efter en blodförlust på 3l lämnar jag gladeligen tillbaka =)Lämnar blod för glatta livet när man vet vilken nytta det faktiskt gör <3 Dessutom vet jag 4 små godingar som behövde bloddonation efter födelsen så visst behövs det.
Ses imorgon ;)
kram!

Sandra sa...

Nadja:
Du har så rätt =)
Finns dom som behöver det för att överleva så varför inte liksom.
Ses ikväll !!
Kram ♥

S sa...

Tycker att det är så bra att du skriver såna här inlägg! Står helt på samma sida när det gäller detta.. Om man ser dina kommentarar på förra inlägget kan det ibland vara bra att ge folk en sista knuff! You go girl! ;)